
19

JAMMR 3 (1+2) pp. 19–36  Intellect Limited 2010

Journal of Arab & Muslim Media Research 
Volume 3 Numbers 1 and 2 

© 2010 Intellect Ltd Article. English language. doi: 10.1386/jammr.3.1-2.19_1

KEYWORDS

satellite broadcasting 
State monopoly 
freedom of expression 
democratic transition 
regulation
censorship

AHMED HIDASS
Institut Supérieur d’Information et Communication, Rabat, 
Morocco

Radio and television in 

Morocco: New regulation and 

licensing for private channels 

ABSTRACT

Until 2006, Morocco had only two radio and two television stations catering for a 
population of 30 million people. Like in most Arab countries, such stations tradi-
tionally fell under the administrative, financial and editorial authority of the State, 
something that contrasts with the status of the printed press, which remained, glo-
bally speaking, private and partisan.

Over the last year, Morocco’s broadcast media landscape has witnessed the 
emergence of more media outlets. New radio and television stations were created, 
all of which were private. Because of this, the public monopoly was abolished and 
public authorities (the King, Parliament and the Government) again adopted a code 
that would regulate the broadcasting media functioning. As such, Morocco seems to 
be revisiting its past. Before gaining independence, when it first launched its media, 
Morocco possessed as many public as private stations.

However, newly launched private television stations, although constitut-
ing the first initiative in the Maghreb, are only broadcast by satellite, and their 
programmes are limited in time. New radio stations are all local and with basic 
programming. They are restricted to music and entertainment. The administrative 
regulating authority, Haute Autorité de la Communication Audiovisuelle, however, 
has not granted licenses for all projects. But no project has been proposed that would 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   19JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   19 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Ahmed Hidass

20

 1. With the exception of 
the famous work of 
John Waterbury and 
some other American 
and English scholars, 
and because of the 
French Protectorate, 
most academic 
research on the 
Moroccan political 
system has been 
carried out by French 
specialists. 

 2. For many authors, such 
as Samir Amin, Ghassan 
Salamé, Bernard 
Etienne and J. P. Tuquoi, 
the persistence of 
many Arab absolutist 
regimes is due to the 
protective complicity 
of western interests.   

 3. The following websites 
may be visited on the 
topic: www.maghreb-
ddh.org; www.amnesty.
org; www.fidh.org/
article; www.hrw.org/
arabic/reports/2005/
morocco; www.amdh.
org.ma

 4. In default of feedback 
from the authorities 
to which l’Association 
Marocaine des Droits 
de l’Homme (The 
Moroccan Association 
for Human Rights) 
addressed a list of 
torturers from the 
dark years (known 
as the Years of Lead, 
les années de plomb) 
in Morocco – having 
taken note of the fact 
that such torturers 
were still holding 
their positions in the 
higher spheres of the 
state and were still 
being continuously 
confirmed in their 
privileges and 
honours – the 
association held a sit-in 
on 10 December 1998 
in front of Parliament 
on the occasion of the 
fiftieth anniversary of 
the United Nations’ 
Universal Declaration 
of Human Rights. The 
demonstration was 
deemed as disorderly 
conduct and violently 
dispersed, while 
its organizers were 
prosecuted for breach 
of public order.

cover a wider scope of programming with country-wide coverage through regular 
antenna for radio or television. Broadcast media require heavy investment, as the 
 infrastructure for the production and broadcast services is costly. In Morocco, this 
tends to deter broadcasting operators, especially when returns are not immediate 
and when the leeway for free expression is fluctuating or undermined.

To compensate for the weakness of the private sector and to meet the challenge 
of the 485 Arabic satellite chains received by the Moroccan public, the State has cre-
ated a fund aimed at stimulating broadcasting, by relieving money pressures from 
the shoulders of Moroccan producers and broadcasting outlets; yet this also calls 
into question the degree of their independence. The path to such independence has 
indeed proved to be fraught with obstacles during coverage of some events, such as 
the Casablanca terrorist attacks in 2006, when the new radio and television stations 
restricted themselves to the mere transmission of official news updates. 

In comparison to other countries in the Arab world, cast in the mould of 
immutability by self-same regimes, Morocco appears more of a lucky excep-
tion. By contrast to most Arab States ranging from the Gulf to the Atlantic, 
homes to the supreme rule of powerful, one-party systems or to the reign of 
absolute hereditary monarchies, Morocco indeed has borne witness to a tradi-
tion of constitutionally established multipartism, ever since its first constitu-
tion that dates back to 1962. Whilst abiding to particular social conventions, 
and to specific political and cultural values, Morocco is beyond any question a 
nation open to the rest of the world, grounded in tolerance and well versed in 
pluralism, whatever its nature.

Yet, looking into Arab regimes with more scrutiny, it soon appears that 
comparison is pointless. Obviously, as an Arab country, Morocco stands out of 
the lot due to peculiar, distinctive political, ethnic, religious, social, linguistic, 
geographic and economic specificities, all of which have contrived to make of 
it a land of plurality and cohabitation. However, on the whole, Arab coun-
tries remain governed by absolute regimes, some more autocratic than others 
(Flory and Mantran 1968; Flory and Korany 1992).1 Unaffected by liberation 
movements, unbending before the political immutability of their rulers despite 
the institution of elections, impervious to any attempts at overthrowing by 
force and still turning a deaf ear to the appeals of modern governance, some 
of these regimes have been dragging on ever since the State’s independence 
or even since its very creation. Their persistence was too often secured by the 
protective complicity of western interests (Salamé 1994)2 and they have been 
embodied by absolutist monarchs or presidents for life. Self-proclaimed as 
fathers of the nation, its guardians or guides in order to preserve their conti-
nuity, such leaders naturally fall heir to their countries’ riches and appropriate 
all powers. In their attempt to build up a legitimacy of their own, they can 
resourcefully hark back to religion, drawing on its capital for their own self-
interest, or, to add insult to injury, turn to secularity, a striking paradox for 
predominantly Muslim countries. So, to ascertain an authority of their own, 
they hold control of the army and enjoy the regular or arbitrary assistance of 
public services used to disreputable and erratic practices, practices that have 
been censured by international NGOs;3 they also resort to tight security con-
trol plans and make use of repression measures while crushing any attempt 
at criticism in the bud. So far, such practices have gone unpunished, although 
some of the averred torturers have been cast out, on the basis of supporting 
evidence by human rights associations.4 Well settled on the pedestal of their 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   20JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   20 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Radio and television in Morocco

21

 5. On the occasion 
of the Conférence 
Euro-Méditerranéene 
des Medias (the 
Euro-Mediterranean 
Conference on Media), 
held in Marseille on 
17–18 October 2005, 
a female executive 
from the European 
Commission’s General 
Directorate for External 
Relations, in charge 
of the Maghreb Unit, 
commenting on the 
current tendency 
in the Arab World, 
especially Morocco, 
to promote women 
to top executive 
positions and aware 
of the unwavering 
eagerness they show 
in serving their regime, 
underscored the fact 
that ‘they [women] are 
worse than traditional 
men to serve the 
Makhzen’ (Elles sont 
pires que les hommes 
politiques traditionnels 
[…] Prêtes à tout […] 
pour servir le Makhzen).

 6. Here, reference is made 
to the Casablanca 
attacks of 16 May 2003.

 7. The conclusion of 
the article of Khadija 
Mohsen-Finan is 
interesting: Even 
though democracy is 
currently a common 
norm, the Arab regimes 
are still practicing 
feudal governance. 
They have successfully 
frustrated the civil 
society hopes and the 
millennium democracy 
plans of international 
partners ». 

 8. Morocco being an 
autocratic country, the 
decision making and 
the country’s general 
policy depend solely 
on the monarch’s 
will. Deemed as 
seditious, the north 
of the country was 
marginalized by 
Hassan II and deprived 
of investment 
opportunities after the 
Rif uprising in 1958. 
Since he discovered 
that the microclimate 
of the town of Ben 
Slimane befitted his 

past achievements to secure their say and promote their image, they either 
ascribe themselves the monopoly of the mass media, or, in case of forced plu-
ralism, comply with them.

The fall of the Berlin Wall and the end of the Cold War brought along 
hopes for change in Arab populations, whose leaders had been gambling on 
the West-versus-East confrontation to work towards their own advantage. In 
Morocco, after State crimes were disclosed by the press and upon pressure 
from NGOs, the Equity and Reconciliation Commission – a body in charge of 
shedding light on crimes committed under Hassan II’s absolute reign – was 
created. On the other hand, and in anticipation of forthcoming privileges from 
the West, the Family Code was overhauled, and the traffic police made some 
place for women while others among these were singled out for senior posi-
tions.5 However, the September 11 events and the ensuing worldwide fight 
against terrorism, into which Arabs were led to take part, ultimately shattered 
such hopes and reduced populations to begging for their rights from auto-
cratic, self-perpetuating regimes.

Positing themselves as the collateral victims of the same loathed terrorism6 
and cynically claiming this very pretext to repress any form of criticism, Arab 
regimes ‘have gradually encoded themselves in the political lineage of dated 
times, upsetting, in this way, the reformatory ambitions of both their citizens 
and their Western partners’ (Mohsen-Finan 2006).7 

As far back as Hassan II’s rule, the broadcasting field – be it under major 
circumstances8 or even under tacit agreement among protagonists of the 
Moroccan political scene – has been the Makhzen’s,9 while the written press – 
actually as much independent as compliant with the regime – has been a prop-
erty of the political parties, though it is necessary to point out that the country’s 
first and second dailies along with several periodicals operate within the ambit 
of power.10 As the two only popular media in Morocco, and those that enjoy a 
public audience by default, given the poor circulation of the written press11 and 
the high illiteracy rate among the population,12 radio and television media oper-
ate under the sway of the State’s authority and are subject to multiple types of 
media blackout: juridical, editorial, financial or even security-motivated black-
outs, to name but a few. Yielding to external pressures that were urging for a 
change in governance and abiding by the demands of deregulation, which has 
become a universally pressing obligation under the terms of the rules of the 
WTO – of which Morocco is a founding member – the state has decided to 
open up the sector to private endeavour. The laws repealing public monopoly 
and providing for the creation of a regulating authority have been available 
since 2002. The first one, a decree-law, was signed by the Prime Minister; the 
second was a dahir – royal decree – and was issued by the monarch. In 2005, 
there was promulgated, by the King’s dahir, a draft law on audio-visual com-
munication, submitted by the government to Parliament, which passed it. The 
allocation of the first licenses, which took more time than expected, came more 
than two years after the statute law known as ‘liberalization’ was published. 
As Rémy Leveau,13 an expert on the Moroccan regime, states, the question is 
whether this is to be seen as an evolution or a change at all.

Technically speaking, this new regulation in Morocco comes as a conse-
quence of the frequency management in Hertzian analogical mode, which is a 
limited resource by the standards of communication systems. However, with 
the advent of terrestrial digital television, cable and satellite television, as well 
as the Internet, such a narrow range of channels can no longer be accounted 
for, and the very principle of license allocation itself is thereby undermined. 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   21JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   21 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Ahmed Hidass

22

respiratory problems, 
the King erected a 
palace and built a 
gulf there, in addition 
to existing palaces 
and residences, and 
prevented any industry 
implantation in the 
region. In 1983, the 
Moroccan Parliament 
was willing to pass 
a law prohibiting 
smoking in public 
places. After it was 
submitted to Hassan II 
for approval, the King, 
being a heavy smoker, 
rejected it. Upon 
coming back from 
his visit to the United 
States in 1996, during 
which he experienced 
health problems, 
especially respiratory, 
he ordered a revival of 
the bill, and the bill was 
finally adopted.

 9. Monarchic 
power system, or 
the monarchic 
establishment.

 10. The popular weekly 
Demain Magazine 
banned in 2003 and 
and the courageous 
magazine Le Journal 
Hebdomadaire closed 
on 2010 seems to be 
the last experiences of 
opposition press.  As a 
reminder, Ali Lamrabet, 
director of Demain 
Magazine was barred 
by Moroccan Justice 
from practicing his 
profession of journalist 
for a period of 10 
years and the leader 
writer, Abou Bakr 
Jamai, of Le Journal 
Hebdomadaire has left 
the country. Currently, 
the Arabic daily Al 
Massae, directed by 
Rachid Nini is the only 
one exception in this 
respect. The newspaper 
has the best circulation 
in the whole Moroccan 
press, with next to 
80,000 copies for the 
beginning of 2010. 

 11. In Morocco the 
penetration rate of 
the written press is 
thirteen printed copies 
for every thousand 
people, according 
to the distribution 

Thanks to the new information and communication technologies, such as the 
Internet, a plethora of channels are currently available. As is already the case 
in countries such as Italy, for example, there is a channel for everyone, some-
thing that is supposed once more to arouse the lawmakers’ queries about the 
use at all of broadcasting regulation (Debbach and Gueydan 1991)14 by way of 
administrative licenses.

THE MOSQUE, A MEDIUM FOR THE MASSES 

According to the International Religious Freedom Report 2007 of the US 
Department of State, the expatriate Christian community, Catholic and 
Protestant, consists of approximately 5000 practicing members (although some 
estimates are as high as 25,000), the Moroccan Jewish community includes 
approximately 4000 to 6000 Jews, the Baha’i community numbers 205 to 400 
persons, the Shi’a Muslim community’s size is around 3000, and more than 99 
per cent of the Moroccan citizens are Sunni Muslims. According to the 2004 
census, the population was 33 million. 

In view of their number and of the percentage of Muslims, mosques are a 
real mass media. Mosques, which numbered a total of 48,000 in 2009, nearly 
half of which are mandated for the Friday preaching, are, aside from their spir-
itual role, the most popular communication medium in Morocco. But because 
they are put under the authority of the Ministry of the Habous and Islamic 
Affairs, on behalf of a 1984 dahir text, even when built on private donations, 
and because the weekly Friday sermon is written under the favourable aus-
pices of the said Ministry, mosques are not, despite the millions of worship-
pers who frequent them, a medium for local community needs. 

Being subject to close surveillance from the powers-that-be, mosques can-
not offer any type of civic or health education; neither can they take part in 
any humanitarian activity. As a space much coveted by Salafist currents at a 
time when the Arab-Muslim world, in search of identity retrieval, is turning 
inward and witnessing a religious revival, the Makhzen has made a vanguard 
move by taking up the mosque universe.

Following the tradition of evangelical churches or that of Middle Eastern 
countries, which have launched religion-preaching channels (Magdi 2007), 
King Mohamed VI15 inaugurated a Koranic satellite channel called ‘Al 
Sadissa’. The programmes, presented by oulémas and official preachers, cater 
for Moroccans living inside and outside the country, and are supposed to be 
competing with the channels of the Arab peninsula, whose preachers have 
managed, both through style and substance, to win over large fringes of the 
Moroccan population, a population furthermore forsaken by the regime and 
repelled by its age-old discourse. In June 2006, the Ministry of the Habous 
and Islamic Affairs inaugurated, in the presence of King Mohammed VI, the 
equipment of 2000 mosques with television sets designed to receive the chan-
nel in question. And since the month of Ramadan 2006, instead of listening 
to an imam in the flesh speaking from the mosque’s pulpit, before attending 
to the different evening religious prayers, worshippers are enabled to follow 
the programmes of ‘Al Sadissa’ on a television screen in the very place where 
former prayer leaders used to stand.

On account of two main reasons, the regime has decided to react. The 
first reason is that believers are increasingly attracted by new information 
technologies that make it possible to receive foreign satellite channels16 and 
by the Internet, all of which offer alternative types of discourses. The second 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   22JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   22 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Radio and television in Morocco

23

company SAPRESS 
(Société Arabe  Presse) 
itself. (In Algeria and 
Tunisia, this rate 
reaches approximately 
48% and 38%, 
respectively. 

 12. In Morocco the 
illiteracy rate is 50–56%.

 13. The thesis of Maurice 
Flory is: Political 
and social change 
in Morocco is very 
difficult because of 
the alliance between 
Monarchy and 
conservative elites.

 14. For Charles Debbach 
and others such as 
Robert Corn-Revere, TV 
and radio regulation 
has to change, 
especially because of 
the cable and satellite 
TV and radio revolution 
and because of modern 
electronic broadcasting 
without borders. 

 15. According to article 
19 of the Moroccan 
Constitution, the King 
is the Commander 
of the Faithful 
and the Supreme 
Representative of the 
Nation. His is the upper 
‘institution’ of the 
country.

 16. On this topic, see 
the proceedings of 
the international 
conference that 
the College Of 
Communication of the 
University of Sharjah 
devoted to this issue. 
According to some 
papers, the audience 
of national channels 
in the Arab World is 
declining (less than 10 
per cent in Maghreb 
countries).

 17. Local Scientific 
Councils and Supreme 
Scientific Council: 
compound public 
bodies of Oulemas 
(learneds/clerks) 
appointed by the King 
and asked to watch and 
manage the religious 
field, charitable 
activities and social 
work.

reason is understandable in view of the poor training of the ‘official clergy’ 
expertly versed in official accounts. With the help of the Moroccan Conseil 
Scientifique Supérieur des Oulémas du Maroc (Higher Scientific Council of 
Moroccan Oulémas) made up of religious scholars appointed by the monarch, 
the Ministry of the Habous and Islamic Affairs decided to launch an ongoing 
training programme for 33,000 Moroccan mosque imams in 2007.

In 2008, on the occasion of the month of Muslim fast (Ramadan), Mohamed 
VI launched a wider initiative to re-centre the Moroccan religious field. He 
increased the number of the Local Scientific Councils from 30 to 70, to watch 
and cover the country more effectively. The National Pact of Oulemas (clerks) was 
activated under the control of the Scientific Supreme Council17 for ‘a  collective 
mobilization and an enlightened religious culture adapted to the Nation’.

And to control the Moroccan Diaspora, the Scientific Council for the 
Moroccan Community in Europe was created. As for the local councils, this one 
consisted of right-hand men of the Makhzen but without a popular  audience.

The cost of the programme amounted to five billion Moroccan dinars 
(around 700,000,000 USD). Neither the programme nor its expenses were sub-
jected to an examination of the Parliament and in its approbation. And these 
initiatives mean for them that the Makhzen is able to exploit the religion for its 
own ends.18 According to Mohammed Yessef, President of the said Council, 
this initiative aims at educating mosque imams in making them responsible 
for the spiritual and moral security of the area where they are made to preside 
over religious duties (El Fane 2007). Such initiatives along with other endeav-
ours, belonging to Hassan II’s near forty-year-rule, are part of the preroga-
tives of the Head of the State. As constituent King, self-proclaimed Amir Al 
Mouminine (Commander of the Faithful), he is the supreme spiritual leader 
of the Kingdom of Morocco, a position that enables him to keep the religious 
field under firm control and to shape it to the sole benefit of his governance. 
However, autocratic systems do possess a major typical flaw. They are the fer-
tile hotbed for the very excesses whose eradication they allegedly profess to be 
striving for, and hence the proliferation of such religiously inspired suprema-
cists that claim the title of religious commander. 

BROADCASTING, THE ONLY MASS MEDIUM

Radio and television broadcasting is the only popular medium in Morocco for 
two reasons:

Since radio sets have become within most people’s budgets, today there is • 
one receiving set for every two inhabitants in Morocco.
The scope of cultural life being very limited in Morocco,• 19 in terms of the-
atrical performances, concerts, cinema events and other such nightlife 
activities – television has become, with the help of satellite channels, the 
only means of entertainment for the average Moroccan. Despite a deter-
ring cost,20 approximately five million Moroccan households today are 
equipped with TV sets, satellite receivers, and even videocassette and 
audio-video CD players. This shows how pervasive the broadcasting uni-
verse has become in Morocco, and how image, sound and live effects have 
permeated people’s minds.

Radio, which traditionally used to broadcast in long-wave band but which 
has been using frequency modulation transmission for about ten years now, 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   23JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   23 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Ahmed Hidass

24

 18. Relating to the 
Organization Chart 
of the main political/
religious actors in the 
field of the religion in 
Morocco and relating 
to the Chart of Higher 
Scientific Council of 
Moroccan Oulémas, 
the main remark is 
that all actors are 
appointed by the 
Monarch. If opposition 
to his commandments, 
rebel Oulémas  will 
be returned. Since 
the independence of 
Morocco, the official 
Oulémas have never 
objected to the 
instructions of the 
Palace. 

 19. In Morocco, there 
are approximately 
360 annual indoor 
projections or 
performances for the 
whole country, most 
of which are theatrical 
representations.

 20. Equipment of a 
Moroccan household 
with a television set 
and satellite receiver 
costs, depending on 
model specificities, 
about three times the 
Moroccan minimum 
wage.

 21. On May 2002, the 
director of Tel Quel 
Magazine  asked in a 
famous article to make 
an interview with the 
king Mohamed VI. 
Incredible demand 
in Morocco! Ignored 
by all Moroccan 
press, radio and 
Television channels, 
the application of 
R. Benshemsi has 
been narrated by only 
one other newspaper 
“Demain Magazine”..

 22. Because of lack 
of democracy/
freedom of speech 
and no access to 
information, scholarly 
refereed works on 
media are rare in 
Morocco. The best 
works are conducted 
by foreigners 
and published by 
international editors 
and journals. Many 

has nationwide coverage and is received overseas through the short-wave 
band. As for television broadcasting, the first channel, ‘Radio and Television 
of Morocco’, has an overall national range, while the second channel spans 
75 per cent of the territory. The former is the official medium, par excellence. 
Every time the King of Morocco delivers a speech to the Nation, he does it via 
the two channels and never before the journalists of the written press. Hassan 
II, previously, and Mohammed VI, today have never granted any interview 
or conference to these channels (Benchemsi 2002).21 At best, the text of the 
King’s address is handed out to partisan dailies that publish it in full. The 
discourse is then transmitted over and over via the two radio stations and 
television channels for one full day, at least.

BROADCASTING, A STATE MONOPOLY 

Notwithstanding the global change in lifestyle, governance models and social 
patterns, and despite the fall of the Berlin Wall and the collapse of mono-
lithic regimes throughout the world, the broadcasting field, traditionally liable 
to frequent revolutionary transformations, remains a sovereignty medium 
in Morocco. Decreed, for technical and colonial reasons, as State monopoly 
by the French Protectorate, by means of a dahir of 25 November 1924, such 
monopoly was jealously prolonged well after Morocco’s independence for the 
same technical reasons but also for motives of control, as in Protectorate times. 
Unrelentingly, the monopoly system, just like the State’s mode of governance, 
has outlived all possible crises (coup attempts, riots, strikes, political changeo-
ver, monarchic transition), as well as all technological revolutions and social 
mutations without ever taking due account of them. Just like in authoritarian 
Third World regimes, the system turns a blind eye on change, as though the 
country were but an alien piece of land remote from others, immune from any 
democratic contamination and forever a promised haven for the Makhzen.

‘RTM’, the main radio and television station, which has always been an 
‘administrative department’ placed under the authority of the Ministry of 
Communication, has been subject to an attempt at statute change. With a 
view to streamlining the running of the department, and following the turn-
ing of the ‘Radio and Television of France’ into an agency, a royal draft-decree 
was submitted on 22 November 1966 by the umbrella ministry to make ‘Radio 
and Television of Morocco’ a public institution endowed with legal status and 
financial autonomy. But the project was given up, and since the Finance Law 
of 1968, the subordination of the institution to the Ministry of Communication 
has reasserted it in its status of administrative department, granted with a 
supplementary budget (Hidass 1999).22 Unwilling to put the State’s monopoly 
into question, such being the rule from the beginning, King Hassan II initi-
ated, next to the radio and television station ‘RTM’, two broadcasting projects 
financed with both private Moroccan and foreign funds:

On 28 March 1978, during a visit to France, Hassan II launched the crea-• 
tion of a commercial Franco-Moroccan radio station and put the French 
company  Société Financière de Radiodiffusion in charge of developing 
the master engineering project. French funds having amounted to 49 per 
cent of capital and Moroccans having provided the remaining 51 per cent, 
the station known as ‘Médi 1’ has been alternately broadcasting its pro-
grammes in Arabic and French since 1980, into Morocco, the Maghreb 
and abroad. Through a successfully handled bilingualism, ‘Médi 1’ proved 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   24JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   24 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Radio and television in Morocco

25

themes in the field of 
media and monarchy 
are taboo. See the 
dahir (Royal Decree) 
of 1958 on Pint Media 
and the Audiovisual 
Communication Act of 
2005.

 23. The Moroccan 
broadcasting sector, 
mainly the official radio 
and television ‘RTM’, 
features an unrivalled 
type of anchor. 
Immutably settled in 
their positions that 
they have been holding 
for over 30 years now, 
some of them performs 
during official travels, 
handle stonewalling, 
and practice praise 
and sweet-talking 
that would make 
Goebbels green with 
envy. Sickened, yet 
capable of staying 
on air for hours, they 
dwell on futilities and 
improvise odes to the 
glory of the regime 
while coating their 
discourse in adorned 
wordings forever 
re-polished. They can 
indulge in all types of 
fantasies about the 
country better than 
any storyteller of  the 
mythic Jamaa El Fna 
Square in Marrakesh. 
During Hassan II’s 
funerals, on 30 July 
1999, the Francophone, 
Paris-based satellite 
channel TV5 supervised 
a set where it took up 
the images and Arabic 
commentaries live 
from the Moroccan 
television ‘RTM’. 
Impressed by the 
flights of lyricism 
of the Moroccan 
commentator on duty 
at the time, Mr Chabrol, 
a ‘TV5’ presenter, asked 
his Moroccan guest, 
Hamid Berrada, to 
translate what was 
being said for the 
sake of non Arabic-
speaking viewers. The 
latter simply found it 
impossible. 

 24. Foreign affairs being 
a reserved royal 
province, the Moroccan 
press – especially radio 

a pioneering station in both the Arabic- and French-speaking worlds. 
Using a trendy, up-to-the-minute and lively style, falling back on a fresh, 
attractive mode of communication and drawing on a rigorously planned 
schedule, the station’s vigorous dynamism stands in sharp contrast to 
the first channel – RTM’s – archaic features. Headquartered in Tangiers, 
in the north of the country, ‘Médi 1’ functions with an unknown legal 
status since its structure has never been published in the Bulletin Officiel 
of the Kingdom, while the convention of its creation along with its book 
of specifications have always remained confidential. Exclusively, de facto 
and without any legal motive, ‘Médi 1’ enjoys, for its unique benefit, the 
radio advertising monopoly over the whole country. As a general radio 
station, with 34 journalists holding their posts at the head offices, func-
tioning without premises, employing neither local nor international cor-
respondents, its programmes are dull and its news updates draw directly 
on news telegrams coming from international press agencies, mainly from 
the France Press Agency. Sealed tight to domestic current affairs, to which 
only a couple of minutes are devoted in its main editions, ‘Médi 1’ never-
theless adopts a less restrained tone for international topical issues and is 
a willing supporter of great causes, on the condition that Morocco is not 
involved in the accounts. Such a style has helped the station lead the way, 
while its editorial policy has been, for some time now, a source of inspira-
tion for such new satellite Arab channels as ‘Arab News Network’ and ‘Al 
Jazeera’, ‘Al Arabia’, which deals unreservedly and in complete freedom 
with any matters concerning Arab countries other than their own. 
Following in the footsteps of ‘• Médi 1’ radio’s promising beginnings, Hassan 
II once more entrusted the French Company SOFIRAD with the creation of 
a commercial television channel using a similar funding apportionment, with 
49 per cent of the capital being provided by foreigners and 51 per cent by 
Moroccans. Called ‘2M International’ and handed over for its administration 
to the King’s son-in-law and son of his then Premier, Abdellatif Filali, this 
second Moroccan, encrypted and pay-television channel, whose programmes 
are presented by 161 journalists, is running into deficit. Without consulting 
Parliament on the issue, the Public Treasury generously absorbed the debts 
and as foreign shareholders had quit, the State decided, as an ultimate res-
cue plan, to buy out 80 per cent of the station, while public bodies were 
to support the remaining share. Like ‘Médi 1’, ‘2M’ is modern-looking and 
assumes a dynamic communicative tone; unfortunately, however, it similarly 
has no premises and no national or international correspondents. Readily 
disposed to deal with world affairs in total freedom, it remains close-lipped 
with regard to Morocco. The channel’s asset is that of having launched the 
new concepts of press reports and public talk shows. Well focused, monitored 
by the Makhzen and presented by loyal journalists,23 the channel indulges in 
rituals of self-flagellation and criticisms and develops a self-centred type of 
discourse, which at best points out the usual scapegoat in social cast-offs. 
Even in the most flagrant of cases where the news hits the international press 
headlines, the Makhzen, its nomenclature, its excesses and its eccentricities 
are never evoked. The same applies to the hoax of the oil fields of Talsint, 
east of Morocco, the question of the oil shale deposits, the issue of the cur-
rent Minister of Foreign Affairs or the purchase of the Moroccan embassy in 
Washington, the affair between the court and the Harem or the crisis of the 
Leila isle – or Perejil, for the Spanish24 – the banning of the Moroccan critical 
press, or the riots of unemployed graduates […]. 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   25JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   25 11/13/10   2:56:13 PM11/13/10   2:56:13 PM



Ahmed Hidass

26

and television – limited 
itself to taking up 
the official slogans 
concerning the rough 
Spanish landing on the 
island of Leila, just a 
stone’s throw off the 
Moroccan coast. One 
of the rare inquiries 
into this affair came 
from abroad (Cembrero 
2006).

 25. While the audio-visual 
tax does not exist 
in countries such as 
Canada or the United 
States, and is deducted 
either by household 
from viewers and 
auditors in Denmark, 
Italy and Switzerland, 
or by place of residence 
in Germany, France 
and the United 
Kingdom, for instance, 
in Morocco, it is 
appended to electricity 
bills and calculated 
in proportion to the 
amount of the bills, 
while keeping a 
ceiling in this respect. 
The tax amount 
serves to finance 
public television and 
to provide for the 
cinema-backing fund. 
This being so, not one 
Moroccan film – not 
even Mohammed 
Abderrahmane Tazi’s A 
la recherche du Mari de 
ma Femme, produced 
in 1993, though it was 
popular and distributed 
on a large scale – has 
been commercially 
cost-effective. Why 
then subsidize a loss-
making business?

BROADCASTING, A MOUTHPIECE FOR THE MAKHZEN 

In a country where tradition has been free-range, the right to propriety gives 
the public domain pride of place. The private domain being limited in range, 
the public preserve holds sway across the whole country. Explicitly declared as 
the State’s either material or immaterial property – mines, forestry, fisheries, 
or air, navigation, telecommunications – the public dominion is actually an 
extension of feudal rights. Usurped by the Makhzen beyond belief, the lat-
ter can either exploit this province via State-owned companies or grant its 
usage to carefully chosen high-ranking officials, in return for symbolic rights, 
most of the time. The kingdom’s most profitable operations in this respect 
are granted to the Omnium North of Africa holding group, or to the Siger 
Company. For reasons of control rather than profitability, the same holds true 
for the broadcasting field.

Led from the outset by regime loyalists – among whom the penultimate 
director who had remained in post for nearly 20 years and the present director still 
holding duty despite being past retirement age – the Centre Cinématographique 
Marocain (Moroccan Cinema Centre) screens movies imported to Morocco, 
grants official permission for their commercialization and runs in a sovereign 
way the public aid fund for cinema.25 During its last fiscal year, the Centre 
financed the productions of sixteen full-length movies. Because the films are 
not distributed and are exploited neither inside nor outside the country (Regnier 
2007), banking on cinema is simply meaningless. This has become even more 
significant since Morocco’s independence in 1956, as no Moroccan film has been 
cost-effective; nor has any production honoured its cash-advance fees deposit. 
Hence the question: why the funding and whose are the profits? 

Radio and television are unprofitable sectors, but they are media of sover-
eignty, and are directed as such. Should their audience decrease, their message 
fall unheard or should they be kept on financial drip feed, their mission will 
invariably be the same: to be the voice of the Makhzen. Just like Parliament, 
the justice system or the government, the broadcasting sphere is a State 
‘body’. Initially decreed as a public monopoly, under the French Protectorate 
in accordance with the Jacobin tradition in France, the Makhzen has constantly 
been eager to renew the system, a system weighed down with enslaving cer-
emonies and rituals that aim at conveying an official discourse designed to 
sanctify power and divinize the monarchy (Bendourou 2000/2001). 

In a mostly illiterate, underdeveloped country experiencing a democracy 
shortage and propelled on the arduous road to modernization, broadcasting, 
which is  part of the fourth estate after the legislative, executive and judiciary, 
is the second power after the Makhzen and its supporting pillar. Firmly silenced 
by monopoly, securely assisted by an elite staff and committed to a ritual of 
reverence, it is the unique medium that provides public news. Repelled by its 
methods, its editorial policy, its stonewalling, its archaic terminology and its 
outdated ritual formalities, Moroccans still cannot do without it. It is the one 
and only outlet that allows access to both local and national official activi-
ties. Given the range of Arabic- and French-speaking satellite channels that 
offer more competitive variety programmes, the average Moroccan turns away 
from these two television channels altogether, except for the two main news 
bulletins or a few sports contests. The channels only retrieve an audience with 
the broadcasting of occasional Brazilian, Mexican or Egyptian serials.

Because they have been subjected to the same, never-changing  ceremonials 
since their creation, the two radio stations and two television channels – ‘RTM’ 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   26JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   26 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Radio and television in Morocco

27

 26. The 26 November 2002 
issue of the officious 
daily Le Matin du 
Sahara et du Maghreb 
and its Arabic version 
Sahara mentioned 
neither the stormy 
weather nor the fires 
that hit Morocco. In its 
front page news, the 
newspaper featured 
process-printed photos 
featuring official 
activities.

and ‘Médi 1’, on the one hand, and ‘RTM’ and ‘2M’, on the other – offer, 
at the beginning of their news bulletins, coverage of official activities what-
ever their relevance – even if these have to do with the distribution of a soup 
kitchen, for example – and whatever the time-consuming length of such cov-
erage may be, as is the case with the rebroadcasting of formal ceremonials or 
the retransmission of long-winded speeches. No matter what may happen, be 
it a natural catastrophe or a major fire in Morocco or elsewhere, the editorial 
hierarchy prevails in an inexorable way. Three cases in point may be conjured 
up here, which attest to this:

During the last week of November 2002, Morocco witnessed a spell of tor-• 
rential rains, and a wave of floods with mudslides after which a number 
of agricultural and industrial areas were completely disaster-stricken. 
Following such bad weather, the largest Moroccan and African oil refinery 
caught fire in Mohammedia on 25 November 2002. However, on both TV 
channels, the news programme opened with an official religious lecture.26 
On 10, 11, 12 and 13 June 2003, the countries of the Maghreb and the • 
South-West of Europe were hit by sandstorms and witnessed unprec-
edented heatwaves. Top season temperatures were recorded in Rabat, 
Rome, Paris and Lisbon. While the event hit the headlines of the bulk of 
televised news in European countries, in Morocco it was relegated to the 
weather forecast programme to which the last part of the news bulletin is 
usually devoted. The public radio and television station ‘RTM’, the semi-
private radio, ‘Médi 1’ and the public television ‘2M’ opened their news 
edition with official news.
On the evening of 16 May 2003 and for the first time in Morocco, the city • 
of Casablanca was dramatically struck by a series of attacks. While such 
news was circulating via word of mouth, mobile phones and while inter-
national satellite channels were already giving accounts of the event, the 
‘RTM’ announcer, seemingly dumbfounded, announced, in stammering 
and mumbling words at the  midnight news edition, that a tragic event 
had occurred in Morocco, without giving any further information. He then 
moved on, as though nothing had happened, to the international affairs 
top stories, on which he amply dwelled. Taken aback, the ‘RTM’ editorial 
staff, used to working under directives, had apparently not yet received 
any instructions to handle the matter and therefore did not know how to 
address the issue.

REPEALING THE MONOPOLY, FREEING THE WAVES?

Morocco is a land of paradoxes. Despite the fact that the system is used to skil-
fully handle Makhzen-led governance and its elite to capitalize on the benefits 
of its collaboration with the regime, the country hosted a world conference 
in 1993 whose agenda stood at the polar opposite of privilege systems. The 
conference was concerned with the closing of the proceedings of the General 
Agreement on Tariffs and Trade Uruguay Round and the creation of the World 
Trade Organization (WTO). Morocco, star pupil of the International Monetary 
Fund and client of the World Bank with a long structural adjustment pro-
gramme to its credit, committed itself to updating its economy in anticipation 
of the global market opening. Since all fields without distinction, cultural or 
sectoral, are normally supposed to be opened to globalization, Third World 
countries, whether WTO members or members-to-be, all took note of such 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   27JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   27 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Ahmed Hidass

28

 27. Despite the fact that 
the Moroccan Press 
National Syndicate 
uncommonly brings 
together both 
journalists and 
newspapers editor 
members of political 
parties, it has never 
succeeded in making 
its editing members 
sign the collective 
convention, which has 
remained a pending 
matter for fifteen years 
now. The Ministry 
of Communication 
managed to impose 
it starting from 2005 
after it submitted its 
contract programme 
to newspaper editors 
in exchange for the 
allocation of public 
subsidies.

 28. Decree-law of 10 
September 2002 
repealing State 
monopoly over radio 
broadcasting, Bulletin 
Officiel (Arabic version) 
of 12 September 2003.

 29. Dahir concerning 
the creation of the 
Haute Autorité de 
la Communication 
Audiovisuelle 
(High Authority 
for Audiovisual 
Communication) of 31 
August 2003, Bulletin 
Officiel (French version) 
of 5 September 2003.

an injunction and undertook the liberalization of their media. Morocco has 
done likewise, borrowing the Makhzen style, though. 

Although the Makhzen definitely keeps an eye on political life, it is still free 
from blame when one considers the way Moroccans known as leftists, mainly 
represented by the ‘Istiqlal,’ the ‘Union of Socialist  Popular Forces’ and the 
‘Party of Progress and Socialism’ – respectively reformist, socialist and former 
communist parties – lack the resources for any consistent project in this mat-
ter. Except for their usual critical rhetoric on programmes and announcers, 
such parties run on empty.27 In the rush of the globalization of economy, 
industry and finance, and as the world constantly witnesses the rise of resist-
ances or the eruption of counter-projects, in Morocco the Makhzen is the only 
actor to follow the trend by means of accompanying measures or reservations. 
As far as parties are concerned, being structurally and chronically enmeshed 
as they are in problems of administration and leadership, they never devel-
oped any economic, social or cultural vision of society. Their historical legiti-
macy being over, they are presently experiencing a dramatic void after being 
deserted by their grassroots and ignored by the intellectuals. Their overall col-
lapse is shown by the high abstention rate, which nearly reached the rate of 
80 per cent in the September 2007 legislative elections, in spite of the commit-
ment deployed by the administration and despite Mohammed VI’s televised 
address, on 20 August 2007, which was designed to prompt the population to 
take part in the elections. 

Following the hopes triggered by the appointment of the changeover 
government led by the socialist Abderrahmane Youssoufi, it was expected, 
as Youssoufi himself declared in his 1997 inaugural address, that freedom of 
audio-visual communication would be part of his sites projects. This, how-
ever, was not the case. The Ministry of Broadcasting, in the image of all 
other ministries said to be of sovereignty, – i.e. the Ministries of the Interior, 
Defense, Foreign Affairs, Habous and Islamic Affairs, the Ministry of Justice 
and the General Secretariat of the Government – is part of the monarchy’s 
well-guarded dominion. Under article 45 of the Constitution, public liberties 
fall within the Parliament’s prerogatives, but, as the King, being theologically 
empowered, possesses greater leeway to interfere in all fields under Article 
19 of the said Constitution, there is necessarily a competition of skills, tradi-
tionally working in favour of the King, members of parliament having gained 
little ground in the broadcasting area. Taking advantage of the legislative 
void towards the end of the parliamentary session, the new elections being 
expected for September 2002, two bills were then adopted: the first one was 
concerned with the abrogation of the State monopoly;28 the other was related 
to the creation of the Haute Autorité de la Communication Audiovisuelle (HACA) 
(the High Authority for Audio-visual Communication).29 

The first law was summary. It did not proceed from any constitutional foun-
dation or any authentically principled motivation. Nor was any political com-
mitment sensed behind it. It put an end to the State’s monopoly that originated 
in 1924 but without, for all that, opening, de jure, the broadcasting area to private 
initiatives or prompting the concerns that, as an otherwise universal constant, 
the freedom of audio-visual communication is part and parcel of the freedom 
of expression as defined by international instruments and, in particular, the 
Universal Declaration of Human Rights. In September 1992, a royal amend-
ment adopted by referendum stipulated that ‘Morocco respects human rights as 
they are laid out by international law’. Such should theoretically have been the 
principle attending to the development of audio-visual communication.

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   28JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   28 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Radio and television in Morocco

29

Despite the fact that the monopoly is a thing of the past, the restrictive 
draft version of article 9 of the Constitution pertaining to freedom of expres-
sion was not revised. In addition, ‘RTM’, which is the true embodiment of the 
State’s monopoly in this case, was not restructured. A public entity, by law, it 
was tacitly confirmed anew in its status and redirected into its Makhzen duties. 
The 2005 Finance Law granted it the same budget, disregarding any change. 
However, since 1 April 2004, ‘RTM’ has become the Société Nationale de Radio 
Télévision (National Radio and Television Company). After it was reshuffled 
into an undeclared partnership under the law on audio-visual communication, 
with a capital fully held by the State, the authorities seemed to be willing to 
open it to private capital markets. But given its unpredictable returns, no private 
operator has made a request so far. On the other hand, the ‘Société Nationale 
de Radio et de Télévision’ has, in addition to ‘RTM’, five other satellite broad-
casting channels, whose audience has not yet been tested: ‘Al Maghribia’ and 
‘TVM International’, designed for the Moroccan community abroad; ‘Aarabia’, 
a cultural channel; ‘TVM Laayoune’, a local channel intended for Sahraoui 
(Sahara inhabitants); Assadissa (Sixth Channel), which has been offering reli-
gious programmes between 5 and 10 p.m. since 18 November 2004 and whose 
target audience is the Moroccan community abroad; and, finally, ‘Al Rabia’.

No provision has been made to clarify the status of ‘Médi 1 radio’ and ‘2M 
television’, initially accounted for as private commercial entities. What is new, 
however, is the fact that ‘2M’ and the ‘SNRT’ have been merged into one pub-
lic entity with a common Director-General appointed by dahir, the very same 
person who has been in office as Head of the latter institution since 2004. The 
supposedly liberalist motivation behind this dahir does not, however, extend 
to other sectors of audio-visual communication such as advertising or cin-
ema, which, in the absence of any explicit clauses, fall under the old regime 
of administration. On 31 March 2003, Parliament unanimously adopted the 
decree-law with neither amendment nor explications. Indeed, the law stipu-
lated that ‘the Parliament will later decide on the required conditions for the 
creation and management of the companies in this sector’, while it simultane-
ously made it clear that, for the time being and as a transitory measure, the 
HACA instituted by dahir and appointed by the King will deliver the neces-
sary permits for the creation of private radio and television stations. The royal 
initiative therefore remains predominant and there is reason to believe that it 
will prevail for the current processes in the making. Let us ask whether, by the 
Lampedusa paradox standards developed by Jean-Noël Ferrié (‘changer pour 
que rien ne change’ Change, so nothing changes), this is a true change. En fait, 
rien ne change. In fact, nothing changes, it would seem.

THE HIGH AUTHORITY FOR AUDIO-VISUAL COMMUNICATION 

The second bill, adopted by dahir, is in line with the tradition of the Moroccan 
legislation. Despite being copied from French law, the likeness is, however, lim-
ited to terminology and form. Everything else is mere smokescreen, as was the 
case with the Code of the Press of 1958, also modelled on the French law of 1881 
(Mollard 1963), or with the 1942 Statute law on professional journalists, also 
taken after the French law of 1935. While the logic of the dahir of 31 August 2002 
is French-inspired, its intention and implementation go by the Makhzen style. 
In France, the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (Higher Audiovisual Council) 
belongs to this new generation of authority holders said to be  administrative and 
independent like the Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés and the 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   29JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   29 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Ahmed Hidass

30

 30. Visit the website www.
haca.ma (consulted on 
22 August 2008 and on 
4 July 2010).

CADA, and while these bodies function along such lines thanks to the legal guar-
anties they enjoy, in Morocco, if the dahir in question draws, with multiple minu-
tiae details, on the French 1989 law whereby the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel 
was created, it places the Moroccan system’s authorities under royal tutelage. As 
far as this law is concerned, the King’s guardianship is intended as a guarantee of 
protection (as laid out in the 3rd point of the dahir preamble). According to the 
Establishment press and the intelligentsia educated in the Makhzen, the objec-
tive of such a protective measure is to ensure the regime’s independence before 
political parties. Concerning what is known as the leftist press, this initiative was 
simply acclaimed without further comment. According to the independent press, 
every time public officials or public bodies are provided for by a dahir text, it is 
the same old story, for the former are the Makhzen’s serving followers. By way of 
evidence, they conjure up the hard times faced by the Autorité de Régulation des 
Télécommunications (The Authority for the Regulation of Telecommunications) 
(El Hassouni 2003) for its independence. As the British would say – from whom 
the legislator borrowed the term ‘Authority’ and the royal touch – concerning 
the licenses and all the regulation business, ‘Wait and see […] ’.

The Haute Autorité de la Communication Audiovisuelle is made up of 
two bodies: the Conseil Supérieur de la Communication Audiovisuelle (The 
Higher Council of Audiovisual Communication), and the Direction Générale 
de la Communication Audiovisuelle (The General Directorate of Audio-visual 
Communication).

The role of the Direction Générale de la Communication Audiovisuelle is a 
prominent one. As an administrative department of the Conseil, it is headed 
by a director nominated by the King. The department is responsible for the 
examination and treatment of license applications and the control of distribu-
tors; it is also in charge of looking into the breaches and enforcing the Conseil’s 
decisions, among other tasks. 

The idea of an Haute Autorité de la Communication having been conceived 
ever since 1994, at the Mincom Conference organized by the then Ministry of 
the Interior and Communication during Hassan II’s reign, its creation con-
stitutes an event in itself both in Morocco and the Arab world. While it was 
regarded as a pledge for a new type of governance – Amourag (2004) – the 
appointment of its members was nevertheless met with unanimous disap-
proval. In view of an uncongenial website and on account of the fact that the 
members have not posted their detailed CVs online30 – something that runs 
counter to custom in similar bodies of authority such as the CSA in France, 
the  Federal Communications Commission in the United States, the Canadian 
Radio-television Telecommunications Commission in Canada or El Consejo 
Audiovisual de Navarra in Spain – it is worth mentioning that no member 
of the HACA originally has any related background to the field of broadcast-
ing. None of them has ever produced any scientific account for that matter, 
and some have not even reached the desired educational level. While, tradi-
tionally, the experts in audio-visual regulation have strong qualifications from 
law, commerce or engineering higher schools, the HACA’s sole credit is that it 
employs four university professors.

ALLOCATION OF PRIVATE LICENSES FOR RADIO AND TELEVISION

The allocation by the HACA of a license for a general news satellite television 
channel and of ten others for local radio stations was a first in the Arab world, 
and one to put to Morocco’s credit. Similarly, on 6 June 2006, the legendary 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   30JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   30 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Radio and television in Morocco

31

operator of home and mobile phones Maroc Telecom launched a bouquet of 
pay and a la carte cable televisions for its subscribers immediately before the 
start of the Football World Cup.

This being so, however, the HACA decision to grant licenses calls for a 
few observations:

 The HACA took a long time to implement its decision. Created in 2002 • 
for the sake of imminent license allocation in the field of broadcasting, 
its enforcement took nearly four years before coming to light. While the 
HACA was supposed to announce the granting of the first licenses on 5 
April 2006, such a decision was postponed, without further explanation, 
to 10 May 2006. When contacted about this postponement, it seems that 
the HACA members clearly stated that ‘the applications are at the Royal 
Cabinet for approval by his Majesty’ (Bennani 2006).
By law as by custom, regulation authorities usually open a call for nomina-• 
tions before the granting of any license. In Morocco, the news circulated 
unofficially word of mouth and no call for nomination was launched.
Whether by law or custom, candidates are ordinarily heard: some may • 
be shortlisted, and others may fail on the basis of duly established and 
published specifications. As far as the allocation of the licenses of 10 May 
2006 is concerned, both the HACA’s specifications and the procedure for 
license allocation remain unknown to the public.
In Morocco, the radio and television frequency range (FM) is still vacant. • 
There is still room for hundreds and even thousands of FM radios, for 
some ten classical Hertzian televisions and for much more than that for 
numerical terrestrial television. The HACA press release of 10 May 2006 
suggests a lack of frequencies, something that is technically unthinkable.
The only accredited television channel, ‘Médi 1 Sat’, actually an audio-• 
visual duplication of the juridically controversial Franco-Moroccan radio 
‘Médi 1’, is a satellite television. Given their capability of cutting across 
frontiers, satellite televisions are submitted to flexible procedures, by mere 
contract. As a bilingual channel, using both Arabic and French and having 
started to broadcast from Tangiers at the very moment the city was apply-
ing for the hosting of the Exposition Universelle of 2012 (which Seoul finally 
won), ‘Médi 1 Sat’ does not seem to measure up to competitors such as 
‘France 24’, ‘Al Jazeera’, ‘Euronews’, ‘BBC World’ and ‘CNN’, among oth-
ers. After one year’s experience, the channel shows large deficits and its 
director is appealing to French and Moroccan founders for help. Obviously 
without positive answers from his call for help, Mr Casalta (career soldier), 
the mythical, apparatchik and manager of ‘Medi 1 Sat’ left the direction of 
the channel. His trials are numerous. The audience of the channel is weak 
and there are few advertisers. Mr Casalta was  replaced, in September 
2008, by Mr Ahizoune, manager of Ittissalt Al Maghrib (the first telephone 
company in Morocco with French-Moroccan capitals) and close to the 
Palace. But beyond this crisis, the question is about the viability of audio-
visual projects in the Arab World in view of the fact that all public radio 
and television channels are showing shortfalls and depend on State sub-
sidies for survival.
According to the written press, nine requests for the creation of television • 
channels and 52 radio projects were referred to the HACA. Yet, the selec-
tion criteria were not made public. Very much awaited and yet postponed 
several times, the HACA’s communiqué was reserved in that respect. 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   31JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   31 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Ahmed Hidass

32

 31. The three ministers 
who succeeded Mr. 
Driss Basri, Messrs. 
Driss Alaoui Mdaghri 
(a technocrat), Larbi 
Messari of the Parti de 
l’Istiqlal (the Istiqlal 
Party) and Mohamed 
Achaari of the Union 
Socialistes des Forces 
Populaires (the Socialist 
Union for Popular 
Forces), have made of 
these conclusions as 
a reference, and kept 
pointing out their 
relevance during their 
whole term in office.

Cryptic, legalistic and putting full confidence in the King’s judgement, the 
press release was revealed by the official and only press agency Maghreb 
Arab Press outside any press conference or any another communication 
means. Discussed not without some sweet talk by the written press, the 
very official radio and television channel ‘RTM’ did not make any mention 
of the news during its updates of 7 May 2006.
Unlike the audio-visual regulation authorities’ common practice world-• 
wide, the HACA report does not inform about the nature of the television 
channels and radio stations that were granted broadcasting authorizations, 
and does not reveal the identity of such license holders.

On 7 August 2008, during a plenary session held by the Conseil Supérieur de la 
Communication Audiovisuelle, the HACA took the decision to launch a notice 
for four procurement processes of television and radio licenses. These four 
appeals, made public on 18 August 2008 and circulated in the written press 
on 22 August, concerned the allocation of two licenses, one for the setting up 
of two terrestrial Hertzian national television services, and the other for the 
establishment and development of an FM radio service with a national scope.

These calls for competition also pertained to the allocation of two licenses 
for the establishment and exploitation of two FM radio services covering eight 
audience pools (Grand Casablanca, Rabat, Fès-Meknès and Pre-Rif, North, 
Rif, Oriental, Centre et Plateau des Phosphates and Tadla), as well as two 
licenses for the establishment and exploitation of two FM radio services cov-
ering six audience pools (Rabat, The Great Casablanca, Marrakech, High Atlas 
and Abda, Souss Massa, and Portes du désert and the Saharan provinces).

Who will be the beneficiaries of the second wave of private licenses allo-
cation? Could they be independent audio-visual groups? For the time being, 
such groups still do not exist in Morocco, the broadcasting sector being a 
high-risk area for private investors. Only people in the innermost circle have 
entered the lists, backed to a greater or lesser degree with public funds. 

By way of extra evidence rather than by way of a conclusion on the nature 
of the Moroccan audio-visual landscape, let us point out the two national 
information and communication conferences organized by the ministers in 
charge of this department.

The first conference was held on 29, 30, 31 March 1993. Led by the 
regime’s second strongman, Driss Basri – who was then holding the Interior 
and Communication portfolios concurrently – and presided over by Ali Yata, 
leader of the communist-affiliated Parti du Progrès et du Socialisme (Party of 
Progress and Socialism), it was organized with pomp and circumstance and 
with extensive media coverage. Although the conference was in theory open 
to civil society and to decision makers in the field of communication, its pro-
ceedings, save for the public opening and closing sessions, dealt with through 
different workshops, were held in secret with moderators and rapporteurs 
previously selected and duly invited by the minister in person, talking issues 
over. For ten long years, the conclusions and recommendations of this confer-
ence remained a reference in this matter and as yet impervious to any public 
debate on information and communication in Morocco.31

The second conference was held on 21 and 22 April 2003, and, if less 
ostentatious than the first one, was still not without the Makhzen-oriented 
spirit: the opening and closing sessions were public and mediatized, the work-
shops were closed to the public, participation was upon official invitations, 
rapporteurs were pre-appointed, and conclusions were plain and foreclosed. 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   32JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   32 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Radio and television in Morocco

33

 32. Concerning the 
falsification of the 
Moroccan legislative 
and municipal 
elections outcomes 
since independence, 
see the confessions of 
the Minister who was 
then in charge of their 
organization, before he 
was dismissed (Basri 
2003; Choucair-Vizoso 
and Ottawy 2008).

The conference was headed by the Minister of Communication, Mohamed 
Nabil Benabdallah of the Parti du Progrès et du Socialisme – a former commu-
nist party – and was presided over by a distinguished expert and founder of 
the official press agency MAP, Mehdi Bennouna. Yet, what was supposed to 
be a consultation of civil society under the reign of the new King Mohammed 
VI turned out to be the mere continuation of the same old system, but with 
different individuals, a system that still rules over the political, economic, dip-
lomatic and religious aspects of social life, to name but a few, regulating the 
country’s media environment, while always at odds with evolution, just like 
during electoral32 or referendum consultations. 

But if we were to hark back to Morocco’s past, we would see that the his-
tory of the press seems to be an everlasting new beginning. Save for the fact 
that in 1958, the Moroccan press edited 300,000 copies a day for 12 million 
people, whereas in 2008, press circulation is just about 250,000 copies a day 
for a population of over 30 million people. 

And except for the pre-colonial period, when the press, introduced by for-
eigners, was limited to the Tangiers and Tetuan enclaves respectively under 
International and Spanish rule (Miège 1954), each time a medium showed up, 
the regime ended up taming it so as to make of it a continuation of its own 
existence. This is enough to make one believe that if the press, taken to mean 
the fourth estate, did not exist, the Makhzen would not have invented it, but 
that if understood as a supporting ally to the regime, if it did not exist, surely 
the Makhzen would have invented it.

REFERENCES

Achcar, Gilbert (1997), « Avec la complicité de l’Occident, Le Monde arabe 
orphelin de démocratie (No Democracy in the Arab World: The West 
Complicity) », Le Monde Diplomatique, June, p. 7. 

Aldamoun, Abdallah (2007), in Arabic, « Casalta, le PDG de Medi 1 Sat, une 
fourmi qui vole (Casalta, Medi 1 Sat TV Director: Flying Ant) », Al Massae, 
15–16 December, p. 6. 

Amourag, Aissa (2004), « Du pain sur la planche (More Hard Work) », Maroc 
Hebdo International, Issue n° 610, 18–24 June.

Anonymous (2007), « L’Union de la radio et de la télévision d’Egypte: des per-
tes en milliards de livres (The Radio and Television Compagny in Egypte: 
EGP billions lost) », Al Massae, 25 December, p. 12.

——, « Le Maroc inaugure l’ère de l’ouverture du secteur de l’audiovisuel (Morocco 
Inaugurates a New Era for the Audiovisual Sector) », Al Ahdath Al Maghribiya, 
11 May, first and last page.

Basri, Driss (2003), « Mes vérités (My Truths) », Le Journal Hebdomadaire, 
10–16 May, pp. 6–11.

Benchemsi, Ahmed Reda (2002), « Interviewer le roi (Interviewing the King of 
Morocco) », Demain Magazine, n° 65, 25–31 May, p. 10.

—— (ed.) (2005), ‘Medias et Royauté: Jusqu’ou peut-on aller? (Media and 
Kingship: What limits ?)’, Tel Quel, 3–9 December, pp. 18–27.

Bendourou, Omar (2000/2001), « Transition démocratique et réformes politi-
ques et constitutionnelles au Maroc (Democratic Transition and Political 
and Constitutional Reforms in Morocco) », Annuaire de l’Afrique du Nord 
Journal, Volume XXXIX, pp. 233–53.

Benhalla, Fouad (1983), La guerre radiophonique (Radiodiffusion War), Paris: 
Editions PUF.

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   33JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   33 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Ahmed Hidass

34

Bennani, Driss (2006), « Audiovisuel: Révolution sur les ondes (Audiovisaual: 
Revolution on Air) », Tel quel, 13–19 mai, p. 8.

Berrada, Aberrahman (2002), in Arabic, Print Media in Morocco, Rabat: Stouky 
Editions. 

Boubrahimi, Nabil (2008), « Le Ministre des Habous veut réformer la pratique 
religieuse (The Minister of Religious Affairs Wants to Reform the Religious 
Practice », L’Economiste, 12 June, pp. 1–2.

Boyd, Douglas A. (1999), Broadcasting in the Arab World: A Survey of the 
Electronic Media in the Middle East, 3rd ed., Iowa State Press.

Cembrero, Ignacio (2006), « Ilot Leila : Ce qui s’est vraiment passé ! (Leila Isle: 
the True Story) », Tel Quel, n° 218, 25–31 March.

Chekroun, Abdallah (2005), My Experience in Radio and Television 
Communication, Casablanca: Annajah Al Jadida Press.

Choucair-Vizoso, Julia and Ottawy, Meredith (2008), ‘Beyond the Façade: Political 
Reform in the Arab World’, Carnegie Endowment for International Peace.

Dahbi, Omar « Organiser le prêche (Organizing Sermons in the Mosques) », and 
Hassouni, Abdelmouhsine (2003), « Mosquées: Fin de l’anarchie (Mosques: 
the End of Anarchy) », Le Maroc Aujourd’hui, 12 June, pp. 1 and 4.

Debbach, Charles and Gueydan, Claude (eds), (1991), La Régulation de la com-
munication audiovisuelle (The regulation of Audiovisual Communication), 
Paris: Economica, Presses Universitaires d’Aix-Marseille.

Driss Al Kanbouri, Siham Ihoulin and Anas Mezour (200), in Arabic, ‘The New 
Commander of the Faithful guards network’, Al Massae, 25–26 November, 
pp. 8–13.

Droz-Vincent, Philippe (2004), Pouvoirs autoritaires, sociétés bloquées 
(Authoritarian Powers, Closed Societies), Paris: PUF, Collection Moyen.

El Fane, Mustapha (2007), in Arabic, « Un Plan pour le redéploiement des 
oulémas des Habous pour combattre l’extrémisme (A plan for Mosques 
clerks against Extremists) », Al Massae, 15 January, p. 1.

El Hassouni, Abdelmouhsine (2003), « Quelle indépendance pour les autorités 
de régulation? (Are the Regulation Autorities Independent?)», L’Economiste 
(Casablanca), 25 April, pp. 1 and 16.

El Massioui, Abdelaziz (2008), ‘Mémoires’, (in Arabic), Al Massae, 14 January, 
p. 17.

Flory M. et Korany B. (1992), Les Régimes politiques arabes (The Arab Political 
Regimes, Paris: PUF.

Flory M. et Mantran R. (1968), Les Régimes politiques des pays arabes (Political 
Regimes of the Arab Countries), Paris: PUF.

Freund, Wolfgang S., (ed.) (1992), L’information au Maghreb (Media System in 
the Maghreb Countries), Tunis: Cérès Productions.

Gilbert, Sean (ed.) (2005), World Radio and Television Handbook 2005: 
The Directory of International Broadcasting, vol. 59, Oxford: WRTH 
Publications.

Guaaybess, Touria (2005), Télévisions arabes sur orbite: un système médiatique en 
mutation, 1960–2004 (Satellite Arab Televisions: a Moving Media System), 
Paris: Editions du CNRS.

Harcourt, Alison (2005), The European Union and the Regulation of Media 
Markets, Manchester University Press.

Hidass, Ahmed (1999), « Radio et télévision au Maroc: Monopole d’Eta et con-
trôle du gouvernement  (Radio and Television in Morocco: State Monopoly 
and Government’s Control) », Communication, 9: 1, pp. 41–77. 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   34JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   34 11/4/10   10:25:04 AM11/4/10   10:25:04 AM



Radio and television in Morocco

35

—— (2005–2006), « La régulation de la communication audiovisuelle au 
Maroc  (The Regulation of Radio and Television in Morocco », Annuaire du 
Maghreb  journal, Paris, Editions du CNRS, pp. 539–47 

—— (2007), ‘The Reform of Radio and Television in Morocco’, (in Arabic), Al 
Idhaat Al Arabia, N° 1, ASBU Edition, pp. 154–158.

—— (2010), in Arabic, « Legal and Politic Aspects of Satellite Channels: Case 
of Morocco, in Satellite Television and Cultural Identity in the Arab World, 
Sharjah: Sharjah University Editions.

Ihoulin, Siham, Al Kanbouri, Driss and Mezour, Anas (2008), (in Arabic), 
‘The New Commander of the faithful guards network’, Al Massae, 25–26 
November, pp. 8–13.

Institut de Presse et des Sciences de l’Information (2006), Les mutations du 
paysage audiovisuel international: Problématiques actuelles, Ed. Institut 
de Presse et des Sciences de l’Information/Konrad Adenauer Stiftung.

Magdi, Abdul Jawwad (2007), ‘Islamic Satellite TV Attitudes toward Islamic 
Minorities’, in Satellite Television and Cultural Identity in the Arab World, 
(CD ed.), University of Sharjah: College of Communication.

Miège, J. L. (1954), « Journaux et Journalistes à Tanger (Newspaper and 
Journalists in Tangier) », Hespris Tamuda Journal, pp. 190–228.

Mohsen-Finan, Khadija (2006), « Espoirs déçus au Maghreb (Hopes 
Desappointed in the Maghreb) », Atlas du Monde Diplomatique, Monde 
Diplomatique Editions, p. 118.

Mollard, Pierre José (1963), Le Régime juridique de la presse au Maroc (The Legal 
Regime of the Press in Morocco), Rabat: Editions La Porte.

Pige, François (1966), Radiodiffusion et télévision au Maghreb (Radio and 
Television in the Maghreb), Paris, Editions Fondation Nationale des Sciences 
Politiques, Col. Etudes Maghrébines N° 6.

Rahmouni, Amine (2008), « Bisbilles à Médi-1 Sat TV (Squabbles at Médi-1 
Sat TV », Le Journal Hebdomadaire, 20–26 September, pp. 6–7.

Regnier, Isabelle (2007), « Derrière le Festival de Marrakech, des salles qui 
agonisent (Behind Marrakech City Festival : Theatres Dying in Morocco) », 
Le Monde, 11 December, p. 25.

Salamé, Ghassan, (ed.) (1994), Démocraties sans démocrates: Politique d’ouver-
ture dans le monde arabe et islamique (Democracies without Democrats: Openess 
Policies in the Arab and Islamic World)  , Paris: Fayard.

University of Sharjah, Collège of Communication (2007), ‘International 
Conference on Television and Cultural Identity in the Arab World’, Visions 
for the 21st century, Sharjah, Sharjah University Editions (CD edition), 
Hard Copy to be published on 2010.

Wood, David (2002), ‘Fundamentals of Public Broadcasting’, Diffusion, N° 4, 
Genève: EBU, pp. 8–12.

SUGGESTED CITATION

Hidass, A. (2010), ‘Radio and television in Morocco: New regulation and 
licensing for private channels’, Journal of Arab & Muslim Media Research 
3: 1+2, pp. 19–36, doi: 10.1386/jammr.3.1-2.19_1

CONTRIBUTOR DETAILS

An Arabic, Berber, French and English speaker, Dr Ahmed Hidass received his 
Ph.D. from the University of Paris XII, and is currently Professor of Media Law 
at l’Institut Supérieur d’Information et Communication in Rabat, Morocco. 

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   35JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   35 11/4/10   10:25:05 AM11/4/10   10:25:05 AM



Ahmed Hidass

36

Dr Hidass also teaches Copyright Law at l’Ecole des Sciences de l’Information 
and Human rights at the Faculty of Law, University Mohamed V, Rabat.

He is a board member of the Arab-US Association for Communication 
Educators, and also of the Journal of Middle East Media (United States) and 
Enjeux de l’Information et de la Communication (France).

Dr Hidass has conducted consulting works for international organizations 
such as Arab League Educational Cultural and Scientific Organization, Arab 
Women Organization and United Nations Educational Scientific and Cultural 
Organization. He is a member of international focus groups and research 
groups on media and intellectual property rights. 

Contact: Institut Supérieur d'Information et de Communication, Av. Allal E1 
Fassi, B.P. 6205, 10100 Rabat, Morocco.
E-mail: ahidass@yahoo.com

JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   36JAMMR_3.1_2_art_Hidass_019-036..indd   36 11/4/10   10:25:05 AM11/4/10   10:25:05 AM



Copyright of Journal of Arab & Muslim Media Research is the property of Intellect Ltd. and its content may not

be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written

permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.




